Je database met klantinformatie schoonhouden? Zeven tips

De database met klantinformatie is misschien wel het meest waardevolle bezit van het bedrijf. Toch worden investeringen in de database vaak als sluitpost van de begroting gezien. Gelukkig zijn steeds meer bedrijven zich bewust van de kansen die een schone database biedt.

Een foutloze database voorkomt ergernis en (post)retouren, niet aankomende e-mails, zorgt voor kostenbesparing en hogere omzetten. Je kunt je bestand scannen en updaten, maar hoe zorg je ervoor dat je klantenbestand ook in de toekomst schoon is en blijft?

Zeven praktische tips om je databestanden schoon te houden.

  • 1. Maak een persoon of afdeling (eind)verantwoordelijk voor de datakwaliteit.
  • 2. Zorg voor duidelijke afspraken en commitment over data entry. Denk daarbij aan de manier waarop tussenvoegsel, voornamen, bedrijfsgegevens, et cetera worden vastgelegd. Zet deze afspraken ook helder en voor iedereen toegankelijk op papier. En zorg waar mogelijk voor data entry software en tooling die foute invoer voorkomt. Hiermee zorg je voor gestandaardiseerde en geüniformeerde data.
  • 3. Spreek collega’s aan op slechte verwerking en bespreek dit bij o.a. werkoverleggen.
  • 4. Organiseer de controle van data: onderhoud de database proactief in plaats van reactief. Met een periodieke update van de database voorkom je irritaties, fouten, postretouren en pijnlijke situaties (door bijvoorbeeld overledenen aan te schrijven).
  • 5. Een mailings genereert altijd een paar procent postretouren of hardbounces. Schrik hier niet van, maar zorg wel voor een structurele en snelle verwerking van deze retouren en hardbounces. Hierdoor voorkom je dat foutieve adressen bij een volgende campagne weer worden gemaild.
  • 6. Zorg voor een toegankelijke en centrale dataopslag. Dit is essentieel voor het ontwikkelen van een volledig en juist klantbeeld en voor het uitvoeren van effectieve marktbewerking.
  • 7. Goede datakwaliteit verdient zichzelf terug: het zorgt voor hogere omzetten en lagere kosten. Om ook andere afdelingen binnen jouw organisatie hiervan te overtuigen, is het handig om een businesscase te maken. Lastig? Informeer dan bij ons naar de mogelijkheden, wij kunnen je helpen bij het maken van een businesscase voor datakwaliteit.

  • Meer weten? neem contact met ons op